26 Eylül 2017 Salı

OTOMATİK PORTAKAL | ANTHONY BURGESS

 "Tüm hayvanların en zekisi, iyiliğin ne demek olduğunu bilen insanoğluna sistematik bir baskı uygulayarak onu otomatik işleyen bir makine haline getirenlere kılıç kadar keskin olan kalemimle saldırmaktan başka hiçbir şey yapamıyorum." diyor yazar orjinal adı "A Clockwork Orange" olan kitabın arka kapağında..

Yazar, günümüz toplum yapısının ne kadar bozulmuş olduğunu; 15 yaşındaki Alex'in çalkantılı gençliği, şiddet yanlısı karakterinin getirdikleri, insanlara yaşattığı acıları ve yaşından büyük suçları üzerinden işliyor kitabında..

Çetenin kütüphaneden çıkan bir adama öğretmene benzediği için saldırması, hırsızlık için gittikleri evde yaşadıkları, tecavüzler ve daha birçok vuku bulmuş olaylar zinciri..

Alex, bir gün hırsızlık için gittiği bir evde cinayet zanlısı olarak yakalanır. Hapishanede geçirdiği zaman dilimlerinde hükümetin denek olarak kullanacağı biri haline gelir. Deneyde kötülük duygusu adeta içinden alınacaktır. İradesizce iyilik yapmaya istekli biri haline gelecektir. Çeşitli yüzleşmeler yaşayacaktır. Hatırladığı kötü olaylar ise onu hasta edecektir.

Şiddetin abartılı hale geldiği bir kitapmış izlenimi verebilir zaman zaman. Ama bu sizi korkutmasın. Yazarın dili kitabı okunur kılıyor. Benim merak ettiğim, listemde olan bir kitaptı. Okumaktan pişman olmadım. Sizlere de keyifli okumalar dilerim..

 Gelelim yazardan notlara:
Kötülüğün sebebini bulmaya çalışarak tırnaklarını kemirmeleri, kahkahadan kırılmama yol açıyor kardeşlerim. İyiliğin sebebini aradıkları yok,  öyleyse niye tersini merak ediyorlar ki?
Bu ne biçim dünya yahu? Millet aya çıkıyor ve Dünyanın çevresinde lamba görmüş tatarcık misali fırıl fırıl dönüyor, ama yeryüzünde artık kanuna ve nizama aldıran yok.
Beklemeyi bilen, eninde sonunda fırsatlar yakalar.
Şimdilik benden bu kadar. Bir sonraki kitap yolculuğunda karşılaşmak dileğiyle...

45 yorum:

  1. Konusu gerçekten çok ilginçmiş.Teşekkürler efendim :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet biraz ilginç.Ben teşekkür ederim yorumunuz için:)

      Sil
  2. İlk paragraftaki cümleler ne kadar da güzel ve ilginc :) cok hos kitaba benziyor. Simdiki genclerde böyle degil mi zaten. Siddet yanlisi ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maalesef herkesin içinde bir parça şiddet var. Özellikle son zamanlarda bunu daha çok görüyorum sanki. Umarım sevgiden yana olan bir gençlik yetiştirmeyi başarabiliriz. Birbirine taş değil gül atan bir gençlik.:)

      Sil
  3. Gerçekten çok merak ettim, çok güzel anlatmışsınız.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merakınızı en kısa zamanda gidermenizi tavsiye ederim. Çok teşekkürler:)

      Sil
  4. Gözünüzü korkutmayın bir an önce okuyun derim.Teşekkürler:)

    YanıtlaSil
  5. İlginç bir kitaba benziyor,kitapçıda görmüştüm ama nedense alıp incelemek içimden gelmemişti şimdi merak ettim ama.....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet biraz ilginç bir kitap. Benimde karşıma çok çıkıyordu.Listeme not almıştım.En sonunda merakımı giderdim.:)

      Sil
  6. Konusu ilginçmiş.. Okumaya değer gibi göründü.. Aklımda bulunsun! :) Teşekkürler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okunabilir bir kitap. Ben teşekkür ederim yorumunuz için.:)

      Sil
  7. bende yakın zamanda okudum kitabı. henüz bloga yorumunu girmedim birkaç gün içinde gireceğim ama sende çok güzel yorumlamışsın. kitabın beni en etkileyen taraflarından biriside verdiği mesajlardı. dünyanın ve gençliğin gidişatını eb güzel şekilde anlatırken aynı zamanda insanların özünden gelene karşı gelemeyecekleri, özünde iyi olanla özünde kötü olanın farkını çok güzel açıklamış. kitaptaki dil ve argoca yazılarak gençliğin durumunu kullanılan dil açısından da ortaya çıkarmış olması çok hoşuma gitmişti benimde sende dili beğendiğini belirtmişsin. güzel yorum için teşekkürler. sevgiyle kal :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumunuz kitabı tamamlar nitelikte olmuş.Katkılarınızdan dolayı teşekkür ederim. Sevgiyle kalın:)

      Sil
  8. "Beklemeyi bilen, eninde sonunda fırsatlar yakalar." bu söz beni anlatıyor :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sanırım bir parça benden de var bu cümlede.Sabretmediğimiz zaman fırsatları kaçırıyoruz.:)

      Sil
  9. Vallahi bu kitaba ben de kendimi hazır hissetmiyorum. İlkay Özgür'ün de yukarıda belirttiği gibi ben de 1984ün etkisinden kurtulamadım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kendinizi hazır hissettiğinizde bir şans verirsiniz belkide.:)

      Sil
  10. Severek okuduğum kitaplardan biri Otomatik Portakal. Kaleminize sağlık... Sevgiler....

    YanıtlaSil
  11. kitabını da okudum filmini de izledim, bana karışık geldi, yani tema önemli de karışık, yanii, keyifli değil de zorluyoooo :)

    YanıtlaSil
  12. Birkaç ay önce okuduğum bir kitap. Özellikle tecavüz sahneleri tüylerimi diken diken etmişti. Emeğinize sağlık...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O sahneler insanı oldukça etkiliyor. Teşekkür ederim...

      Sil
  13. E kitap olarak indirmiştim. Ben de okumayı düşünüyorum. Bakalım nezaman sıra gelecek.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Halihazırda varsa bir ara sırası gelir. Keyifli okumalar dilerim.

      Sil
  14. Kitap uzun zamandır elimde ama hala okuyamadım. Depresyona sokar diye daha iyi bir ruh halimin olmasını bekliyorum :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İyi fikir. Kendinizi hazır hissettiğinizde okursunuz.:)

      Sil
  15. Kitap alacağım zaman internette sık karşıma çıkan merak ettiğim alışveriş listemde bekleyen bir kitap sizinde yorumlarınızla fazlasıyla merak ettim en yakın zamanda alacağım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim de çok karşıma çıkıyordu.Sonunda okudum.Siz de yakın zamanda okursunuz. Şimdiden keyifli okumalar dilerim.:)

      Sil
  16. Konusu ilginçmiş. Not alıyorum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet,ilginç bir konusu var. Keyifli okumalar dilerim.

      Sil
  17. Metroda bir kızın elinde gördüm bu kitabı.Merakım iyice arttı :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim de karşıma çok çıkıyordu. Merak edip okumuştum.Siz de merakınızı giderebilirsiniz.:)

      Sil
  18. Güzel, etkileyici, yer yer oldukça rahatsız edici bir kitaptı. Distopya sever biri olarak bu kitabı sevmiştim. Güzel paylaşım için teşekkürler 😊

    YanıtlaSil
  19. Benim de sevdiğim bir kitap olmuştu, konusu çok ilginç gerçekten, keyifli okumalar :)

    YanıtlaSil
  20. Türünün diğer örneklerine göre biraz zayıf bulduğum bir kitap olsa da severim, çarpıcı yanları var. :)

    YanıtlaSil
  21. Bu kitaptan korkuyordum ben. İçinde çok şiddet var, çok etkileneceğim diye düşünüyordum ama düşündüğüm gibi olmadı. Kitabı çok beğendim. Çok çarpıcı mesajlar veriyor. Yazarının kısa sürede yazdığı göz önünde bulundurulursa bence çok başarılı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İçinde şiddet var ama şiddetin düşündürücü özelliği daha fazla.Verilen mesaj oldukça çarpıcı.

      Sil
  22. Merhabaa
    Ben geldim. çok dikkatimi çekti hep okumak istedim . Diğer kitaplardan fırsat gelmedi. Alıp okumalıyım :)
    Bu arada aynı meslektaş sayılırız :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba... Hoşgeldiniz. Benim de merak ettiklerim arasındaydı. İlk fırsatta okursunuz.
      Bu arada meslektaşımla tanıştığıma ayrıca memnun oldum.:)

      Sil
  23. Bu kitap listemde. Filmi de listemde :)Önce kitabı okumak istediğimden filmi bekletiyorum. En yakın zamanda okumayı umuyorum :)Ayrıca blogunuz çok güzel, sıkılmadan zaman geçirdim. Başarılar...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım en kısa zamanda okursunuz.:) Bloğumuzu beğenmenize sevindim. Teşekkür ederim...

      Sil