1 Kasım 2019 Cuma

REİS BEY


Eşimin tavsiyesiyle okuduğum Üstad Necip Fazıl'ın "Reis Bey" adlı kitabıyla karşınızdayım. Tiyatro oyunu şeklinde yazılmış eserleri severseniz tam size göre. Okurken karakterlerin rollerine bürünüp onlar gibi düşünmeye, hissetmeye başlıyorsunuz. Kitabın her sayfasında kendinize de pay çıkarabileceğiniz güzel bir eser...


Şimdi gelelim yazarın kaleminden damlayanlara:

Düşünmeye, kurcalamaya lüzum yok çocuklar. Acımak düşünmektedir,  acımak bulmaktadır. Acıyın yeter.

Can taşıyan yüreği atan her yaratığa acıyın. Ağzından kemiğini çaldıran köpeğe, her parçası ayrı ayrı kıvranan solucana, tabanı yanan çakala...Hepsinin üstünde insana; buruş buruş beyni, alnı ve çenesiyle gözyaşı döken insana acıyın!

Gelin çocuklar kumar  masasına dizilip hep beraber ağlayalım! Sebep mi istiyorsunuz? Çok!... Gündüzün bitişinde gece,  düzlüğün yanında uçurum var diye gençliğin ötesinde ihtiyarlık, kavuşmanın berisinde ayrılık, ekmeğin ucunda açlık var diye katıla katıla ağlayalım!.. Çocuklar, dünya bir gözyaşı evinden başka ne olabilir? Ağlayanlardan olmak dururken üstelik ağlatanlardan olmak reva mı?

Acıyanlar ve acınanlar derneği... İki taraf içiçe...  Zaten ikisi de bir...Acımalıyız ki acınalım...

Ona göre aile ve cemiyeti terbiyesi... Masallarda karıncaları ezmemek için ayağına çıngıraklı nalın giyen adam yerine incecik manaları ezmeyeyim diye toprakta basacak yer bulamayan çilekeş insanların topluluğu.

Hangi masum masumluluğunu ispat için suçluyu bulmakla mükellef tutulabilir? Hangi cinayet zanlısına katil sen değilsin olanı bul ve kurtul denilebilmiştir.

Merhamet, hiçbir şeyin kendisi değil, su gibi, toprak gibi, hava gibi, ateş gibi her şeyin temeli...Onu getirin kuracağı iklimde iyinin ölü bitkileri dirilsin, kötünün de diri bitkileri ölsün...

İnsan sahip olduğu nimeti tam elinden çıkarken anlıyor. Neyimiz varsa her an gittiğini ve yeniden geldiğini farzedip ona göre davranamaz mıyız?

Zorla istenir, alınır mı merhamet? Aldıkları merhamet mi olur?

Ağlayın çocuklar! Mazlumun kendinde kıyılana, zalimin de kendinde kıydığına ağlayın! Mazlumun hesabı görülür, ya zalimin kaybettiği? Gözyaşına ulaşılmadıkça ele geçmez. Zalime daha çok ağlayın çocuklar...Zalimde beni ve kendinizi görün ona daha çok ağlayın. Bir gözyaşı çetesi kurun, beni reis  seçin  ve insanlara gözyaşını öğretinceye kadar delik deşik edin onları bıçaklarınızla kurşunlarınızla... (Elini cebine götürerek bıçakları işaret eder) Ama bu bıçaklarla değil ıslak kirpiklerinizle...Bıçaklarınızı size tavuk kesemez hale geldiğiniz zaman geri vereceğim. Duygunuz  körleşecek olursa sivri uçlarını hafifçe parmağınıza batırıp gözyaşını hatırlarsınız.

Gidin akşamları yamru yumru evlerin yılankavi sınırladığı kuytu mahallelerde dolaşın. Oralarda sokak ortalarında ağlayan çocuklar göreceksiniz. Onlardan ağlamayı öğrenin. Hastane önlerinde, adliye  koridorlarında, hapishane kapılarında, yazıhane işlerinde, maden kuyularında tarla hendeklerinde... Daha nerelerde, nerelerde?... Kansızlıktan kurumuş bir insanlık kaynaşıyor Seyredin ve ağlamayı öğrenin! Bit pazarına uğrayın oralarda yerlere serilen eşyaya bakın. Ölen çocuğunun minicik kazağını satmaya gelenle bunu düşürmeye  bakanın edalarına dikkat edin; ağlamayı öğrenin! Hiçbir şey yapamazsınız, kırlara çıkın, kuş yuvalarını bozmak için ağaçlara tırmanan haylazlara katılın; cıvıl cıvıl imdat isteyen yavru kuşları sonra havada kıvrımlar çizerek acı acı çığlık koparan anne kuşu görün; ağlamayı öğrenin! Yavrusunu ensesinden dişleyip selamete götüren uyuz ve topal kediye baksanız yeter... Ağlamayı öğrenin! Sakın öğrenemeyiz demeyin; Ben öğrendikten sonra siz nasıl öğrenemezsiniz?

Siz merhametten acıma duygusundan yalnız kötülük doğacağına inanmışsınız. Yerinde haklısınız. Fakat ondan ne büyük iyilik doğacağını unuttuğunuz için en büyük hakkı kaybediyorsunuz. Rahmet kaldırılmış sizin kalbinizden, buz çölünde yol alıyorsunuz!

Ümit kalmayınca telaş da biter.

Şimdilik benden bu kadar. Tavsiye eder, keyifli okumalar dilerim.:)







24 yorum:

  1. üstad Necip Fazıl Kısakürek çok doğru ve yerinde söylemiş tüm kelimeleri cümleleri noktasına virgüllüne katılıyorum ... Ümit kalmayınca telaş da biter ... emeğine sağlık güzel öğretmenim ❤ sevgiler....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok yerinde tespitler gerçekten.
      Teşekkür ederim. Sevgiler:)

      Sil
  2. Merhametli bir toplum yetiştirebilseydik duyduğumuz kötülükler olmazdı belki de.

    YanıtlaSil
  3. Yazarim kaleminden dökülenler insanin içine icine işliyor ..
    Ağlamayı öğrenin! Sakın öğrenemeyiz demeyin; Ben öğrendikten sonra siz nasıl öğrenemezsiniz?
    Ahhh aldı götürdü beni...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnsanı etkileyen noktalar çok bu kitapta...

      Sil
  4. Ne kadar güzel ve akıcı yazmış. Benim de ağlamayı öğrenmem gerek...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hep birlikte öğrenelim o halde.Bir söz okumuştum: Akmayan gözyaşları zamanla kalpte birikir. Kirecin çamaşır makinesini tıkaması gibi insanın kalbini tıkar...

      Sil
  5. Sindire sindire okunması gereken eserlerden ;) önerin için teşekkürler

    YanıtlaSil
  6. Çokk güzel bir kitapmış gerçekten. Seçtiğiniz cümlelerin hepsi mana yüklü. Düşüne-düşüne okunacak kitaplardan. Yazarın "Çile" şiir kitabı var elimde. En kısa zamanda okumak için sabırsızlanıyorum. Güzel paylaşım için teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okumanızı isterim...
      "Çile" de çok güzeldir.Keyifli okumalar dilerim...

      Sil
  7. Tanıtım için çok teşekkür ederiz bu eseri okumadım gerçi okumadığım çok kitabı var ama :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benimde okumadığım çok kitap var. Yavaş yavaş listemden eksiltmeye çalışıyorum.

      Sil
    2. o zaman gönlünüzce bol okumalar :)

      Sil
  8. hımss severim yazarı, halkadan pırıltılar kitabını okudum ben deee :)

    YanıtlaSil
  9. Merhametin yolu acımaktan geçiyor, acının ağlamaktan. Bunlardan uzağa düşünce insan kaskatı kesiliyor maalesef. Teşekkürler tanıtıma.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maalesef öyle... Ben teşekkür ederim yorumunuz için.

      Sil
  10. Necip Fazıl hiç okumadım daha :(

    YanıtlaSil
  11. Paylaştığınız alıntılar o kadar güzel ki ekrana elimi sokup kitabı almak istedim teknoloji çok yavaş (: Paylaşım için teşekkürler :)

    YanıtlaSil