29 Mart 2017 Çarşamba

GELİŞTİREN ANNE-BABA | DOĞAN CÜCELOĞLU

Anne-baba olmak hem çok zevkli hem de en zor mesleklerden biri. Bir çocuk yetiştirmek, bir ülkenin geleceğini yetiştirmek demek. Ruhen de sağlıklı bireyler yetiştirmek için dikkat edilmesi gereken noktalar var. Bu kitapta da biraz bundan bahsediliyor. Kalemine sağlık Doğan Cüceloğlu diyor ve sözü ona bırakıyorum:
Çözümün bir parçası değilsen sorunun bir parçası mıyım diye sormak gerekir.
Çocuğunuz kızsa onu kız, oğlansa oğlan çocuğu olarak yetiştirin ama en önemlisi insan yetiştirdiğinizi hiç unutmayın.
Aile, toplumsal varlığın hücresidir; sağlıklı aile toplum için sağlıklı bir geleceğin teminatıdır.
Ve bugün geldiğim nokta odur ki, bir insanın yaşamının anlamı ve gücü onun niyetinin saflığındadır.
Çocukluğumuzu hatırlayıp bizim için nelerin önemli olduğunu bir düşünelim. Aklımızda neler kalmış bir bakalım; alınmayan oyuncaklar, hediyeler mi yoksa söylenmemiş duygular mı?
Çocuğunuzla şimdiki günleri ancak bir kere yaşayacağınızın farkındasınız değil mi? O bir daha bu gözlerle dünyaya bakmayacaktır.
Şimdiyi yaşamasını bilmeyen, geleceğini inşa edemez.
Ben bilinci içinde güçlerini kullananlar sorun yaratır, biz bilincinde olanlar sorun çözer. Dünyamızın sorun çözen insanlara ihtiyacı var.
Hepimizin içinde güzel söz ve gülümseme bekleyen bir çocuk var.
Deftere bir yuvarlak çizip, içine iki nokta koyan dört yaşındaki kız "Anne bak ne çizdim?" dedi. Anne telefondan başını kaldırmadan, "Hı hı, aferin sana" diye cevap verdi. Çocuk ağlamaklı bir sesle, "Ama anne, bakmadın ki" dedi. Anne yüzünde "öff  be düş yakamdan" yüz ifadesiyle çocuğuna baktı. (Çocuk önemsiz, dışlanmış, değersiz, güvenilmeyecek, sevgi ve saygıya layık biri olmadığını hissetmiş, yaratıcı olmaktan, paylaşmaktan soğumaya başlamıştır.)
Bir okurum yazmış: Benim annem bir köylü kadını. Okumayı kendi başına az da olsa öğrenmiş. Ama benim annem, örnek alınabilecek en güzel annelerden  biri. Çünkü hayatım boyunca hep dinlemesini bildi, hiç azarlamadan,  korkutmadan doğruyu gösterdi, konuştu. Çocukluğum da dahil annemden sır sakladığım hiçbir dönem olmadı. Çünkü onunla konuşabiliyor dertleşebiliyordum. Onun bu  kişiliği sayesinde mutlu bir çocuk olabildim.
Şimdilerde herkes bilgili ve bilinçli aile olma, iyi eğitimli çocuklar yetiştirme derdinde, haklı olarak. Ama ilk bakmanız gereken şey çocuğumuzu dinliyor muyuz, anlıyor muyuz, sorunlarını bizimle paylaşacak kadar güveniyor mu bize? Bunu düşünmek gerekiyor. İyi bir anne-baba olabilmek için diplomalı anne-baba olmadan daha önemli bir şey var bence; "empati yapabilmek, çocuğu anlayabilmek."
Albert Einstein "Önemli olan sorgulamaktan vazgeçmemektir"demiştir ve çocuk, aklının özgürlüğüne saygı duyulan bir ortamda büyüyorsa sorgulamaktan hiç vazgeçmez. Sürekli sormaya sorunu didiklemeye devam eder. Ve daha da önemlisi sorup didiklemekten, araştırmaktan, keşfetmekten zevk alır. Keşfetmek, bir çocuğun en çok zevk aldığı şeydir.
Doğan Cüceloğlu'nun çocukların dünyasına dair güzel tespitlerinin yer aldığı bir kitap. Tüm anne-babalara, eğitimcilere aslında herkese tavsiye edebileceğim bir eser. Zira içinde geleceğin büyükleri, küçük insanlar var. Keyifli okumalar dilerim..

18 yorum:

  1. Daha önce hiç Cüceloğlu okumadım ama ileride bu kitabı okuyabilirim, ebeveynler için güzel bir kitaba benziyor.:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aklında bulunsun o halde.Bana göre alanında çok iyi.:)

      Sil
  2. Harika bir kütapmış aslında hepimiz bunları az çok biliyoruz ama uygulamakta hatalarımız var ya da uygulamıyoruz sizi takibe alıyorum yazılarınız güzel en baştaki bir fincan kahve yazısı tam bana göre en sevdiğim iki şey kitap ve kahve

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet bazı şeyleri biliyoruz ama uygulamada sıkıntılar oluyor.Bir de bazen birilerinin hatırlatması da gerekiyor.Bu kitapta da biraz bunu hatırlatıyor.Yorumunuz için çok teşekkür ederim.Her zaman kahve içmeye beklerim.:)

      Sil
  3. Şu telefonları,tabletleri çocukların elinden alıyoruz da büyükleri napıcaz?

    Okumak istediğim bir kitap,listeme ekledim artık ne zaman alırsam o zaman okucam:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Asıl büyüklere mi el atsak diye düşünmüyor değil insan.Alınca iyi okumalar dilerim.:)

      Sil
  4. Çox önəmli nöqtələri ələ almısınız. Adem Güneşin bir kitabını oxumuşdum mən. Və bir sürü şey öyrənmişdim ordan. Bu cür kitabları oxumaq lazım əslində. Çox şey qazandırır insana. Paylaşım üçün təşəkkürlər.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Uygulamada sorunlar yaşadığımız için bu tür kitapların okunması bize yardımcı olabiliyor.Yorumunuz için teşekkür ederim.

      Sil
  5. Bu tarz kitaplar çok yararlı. Doğan Cüceloğlu da önemli bir yazar çocuk gelişimi konusunda. Çözümün bir parçası değilsen sorunun bir parçasımısın sorusunu hayatımızın her alanından sorabiliriz kendimize. Blogunuzu takibe aldım. Ben de beklerim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O soruyu her zaman sorsak belkide sorun diye birşey kalmaz.Yorumunuz için teşekkür ederim.

      Sil
  6. Okuldayken Doğan Cüceloğlu'ndan o kadar fazla kitap okuduk ki tabiri caizse bıktırdılar. Bu kitabı çok görüyorum ama okumadım yeltenmedim de. Sebebi ise okuduğum kitap yorumlarına göre bilmediğim şeylerden bahsetmiyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ders zorunluluğundan dolayı okunan kitaplar insanda okuma isteği bırakmıyor gerçekten.Bu kitap bildiğimiz şeyleri tekrar hatırlatma niteliğinde.Bazen insan bildiklerini farklı kişilerin ağzından da duymak istiyor.

      Sil
  7. çok severim bu yazarı. yeniden insan insana adlı nefis bir kitabı var yaaa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de çok seviyorum.Evet o kitabı da güzel:)

      Sil
  8. Ne yazık ki biz dinlemeden çok konuşmayı seven bir toplumuz. Dinlememiz yüzeysel. Karşıdaki kafını bitirse de ben konuşsam diye bekliyoruz. En önemli kavramlardan biri etkin dinleme! Hele konu çocuksa... Kaleminize sağlık... Alıntılar çok güzel... Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zaten etkin dinlemediğimiz için karşımızdakini anlamıyoruz.Hem dinlemiyoruz hem de dinlenmeyi bekliyoruz.Bunu da anlayamıyorum.İki dinle bir söyle der büyüklerimiz.Ama biz iki konuş bir dinle diye değiştirmişiz sanırım.

      Sil
  9. Gerçekten alanındacok iyi bir hoca ve okuma listemde olan bir kitap teşekküer 😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Size katılıyorum.Keyifli okumalar dilerim.:)

      Sil